پزشک سایت

پزشک سایت

شنبه, مهر ۱۴, ۱۴۰۳

پزشک سایت - راهنمای شما در مسیر سلامت و بهبود، با اطلاعات جامع پزشکی و مقاله های تخصصی

در تماس باشید

پزشکی

ثبت ۱۳ مورد فوتی ناشی از بیماری هاری در سال جاری

ثبت ۱۳ مورد فوتی ناشی از بیماری هاری در سال جاری

رییس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمدرضا شیرزادی، از ثبت ۱۳ مورد فوتی ناشی از بیماری هاری در ۸ استان کشور طی سال جاری خبر داد.

جزییات موارد فوتی

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دکتر شیرزادی، این موارد در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان، کرمان، یزد، آذربایجان غربی و البرز رخ داده‌اند. همچنین از این ۱۳ نفر، سه نفر اتباع افغانستانی و ۱۰ نفر ایرانی بوده‌اند. از ایرانیان فوت شده، تعداد مردان و زنان به طور مساوی تقسیم شده است.

عوامل اصلی موارد مرگ‌ومیر

از ۱۳ مورد مرگ، ۱۲ مورد به دلیل سگ‌گزیدگی و یک مورد به دلیل روباه‌گزیدگی بوده است. بیشتر موارد سگ‌گزیدگی به سگ‌های ولگرد و سگ‌های نگهبان رها شده مرتبط بوده‌اند. تعداد این سگ‌ها شامل:

  • ۷ مورد توسط سگ‌های ولگرد
  • ۱ مورد توسط سگ نگهبان رها شده
  • ۲ مورد توسط سگ‌های بلاصاحب
  • ۲ مورد توسط سگ‌های گله

آمار حیوان‌گزیدگی در کشور

طبق اعلام دکتر شیرزادی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۴۵۲ هزار و ۱۷۸ مورد حیوان‌گزیدگی در کشور ثبت شده که منجر به ۱۳ مورد فوتی شده است. در مقایسه، در سال ۱۴۰۲، تعداد ۳۸۶ هزار و ۵۲۱ مورد حیوان‌گزیدگی با ۱۷ فوتی گزارش شده بود.

خطرات هاری و راه‌های پیشگیری

هاری یکی از مشکلات جدی بهداشتی است که در بیش از ۱۵۰ کشور، به خصوص در آسیا و آفریقا، شایع است. ۹۹ درصد موارد انسانی هاری ناشی از گزش سگ است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سالانه ۵۹ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر هاری جان خود را از دست می‌دهند، که ۴۰ درصد این موارد مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال است.

img
نویسنده

ادمین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه‌های مورد نیاز مشخص شده‌اند.