پزشک سایت

پزشک سایت

پنجشنبه, شهریور ۲۹, ۱۴۰۳

پزشک سایت - راهنمای شما در مسیر سلامت و بهبود، با اطلاعات جامع پزشکی و مقاله های تخصصی

در تماس باشید

پزشکی

سکوت وزارت بهداشت درباره فرسودگی بیمارستان‌ها؛ بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومانی چه شد؟

سکوت وزارت بهداشت درباره فرسودگی بیمارستان‌ها؛ بودجه ۷۵ هزار میلیارد تومانی چه شد؟

مسئولان وزارت بهداشت از فرسودگی ۷۰ درصد بیمارستان‌های کشور خبر می‌دهند؛ مسئولانی که برای نوسازی این بافت فرسوده خطرناک بودجه‌های متفاوتی طلب می‌کنند. اکنون با هزینه‌کرد ۷۵ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم، آماری درباره تغییر وضعیت فرسودگی بیمارستان‌ها اعلام نشده و همچنان مهر سکوت بر لب دارند.

به گزارش پزشک سایت به نقل از ساعت سلامت، بیمارستان آخرین پناهگاه بیماران در زمان بیماری و بحران‌هاست. اما وقتی سقف این پناهگاه به مویی بند است، به کجا باید پناه برد؟

فرسودگی بیمارستان‌ها؛ مسأله‌ای قدیمی و بی‌پاسخ

موضوع فرسودگی بیمارستان‌ها در ایران مسأله جدیدی نیست. سال‌هاست که کارشناسان مدیریت بحران و اعضای شوراهای شهر، به‌خصوص در پایتخت، درباره آن هشدار می‌دهند. حتی مسئولان وزارت بهداشت نیز به این مسأله خطرناک اشاره کرده و آمارهایی اعلام کرده‌اند. اما اینکه چرا این مشکل قدیمی هنوز حل نشده، سؤالی است که بیش از همه مسئولان وزارت بهداشت باید به آن پاسخ دهند.

در میان سکوت مسئولان، هشدارهایی که هر از گاه یکی از نمایندگان مجلس یا اعضای شورای شهر تهران درباره خطر فرسودگی بیمارستان‌ها می‌دهند، زنگ خطری است که گاه‌به‌گاهی نواخته می‌شود، اما خیلی زود فراموش می‌شود.

آمار نگران‌کننده از ایمنی بیمارستان‌های تهران

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل آتش‌نشانی تهران، اعلام کرده است که در شهر تهران از ۱۸۹ بیمارستان موجود فقط ۵۲ بیمارستان تاییدیه ایمنی دریافت کرده‌اند و ۱۲۵ بیمارستان در وضعیت پُرخطر ایمنی قرار دارند. به گفته محمدی، پنج بیمارستان در پایتخت ناایمن هستند و شرایط بحرانی دارند. اگر تا پایان امسال ایمن‌سازی را آغاز نکنند، در خطر تخلیه یا پلمب قرار خواهند گرفت.

سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران، نیز گفته است: ۸ بیمارستان پایتخت شامل بیمارستان‌های حضرت رسول اکرم (ص)، امام خمینی (ره)، لولاگر، طرفه، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش به‌عنوان ساختمان‌های ناایمن معرفی شده‌اند و بیمارستان‌های شریعتی و گاندی نیز اخطار ایمنی دارند.

نیاز به اقدام فوری برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، درباره فرسودگی بیمارستان‌های تهران گفته است: بیمارستان‌ها ملزم به دریافت سالیانه تأییدیه ایمنی هستند و در صورت بی‌توجهی، اعتبار بیمارستان در وزارت بهداشت پایین می‌آید و حتی ممکن است تعطیل شوند. او تأکید کرده است که ایمنی سازه بیمارستان‌ها باید هرچه سریع‌تر بازسازی و نوسازی شود.

بیمارستان بوعلی و بیمارستان فجر از جمله ساختمان‌های بحرانی تهران هستند. به گفته رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران، برای بیمارستان بوعلی باوجود مکاتبات و اخطارها، اقدام خاصی انجام نشده است. این بیمارستان تاکنون ۶ بار اخطار دریافت کرده است.

نمونه‌هایی از بیمارستان‌های فرسوده و ناایمن

  • بیمارستان لولاگر: یکی از بیمارستان‌های قدیمی تهران که به دلیل مشکلات جدی، پلمب شده است. با این حال، درمانگاه شبانه‌روزی آن همچنان فعال است.
  • بیمارستان‌های طرفه و ۱۵ خرداد: ساخته شده در سال ۱۳۲۰ و بیش از ۶۰ سال قدمت دارند.
  • بیمارستان‌های روزبه، امیر اعلم، امام خمینی (ره)، حضرت رسول (ص)، فیروزآبادی، اکبرآبادی، شفا یحیائیان، فیروزگر، شهدای تجریش و رازی نیز در وضعیت مشابهی هستند.

فرسودگی بیمارستان‌ها؛ مشکلی سراسری

فرسودگی و ناایمنی بیمارستان‌ها فقط مخصوص تهران نیست و در سراسر کشور گسترده است. حتی در مواردی، بیمارستان‌های جدید نیز ایمنی لازم را ندارند. نمونه آن بیمارستان قائم رشت است که در سال ۱۳۹۲ تأسیس شده، اما حادثه آتش‌سوزی در آن در ۲۹ خرداد امسال به مرگ ۱۰ نفر منجر شد.

تعلل در ایمن‌سازی؛ بازی با جان مردم

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس، گفته است: تعلل در ایمن‌سازی بیمارستان‌های فرسوده، بی‌توجهی به جان و سلامت مردم است و در صورت تداوم این رویه، قوه قضاییه و دادستانی باید ورود کنند. او تأکید کرده است که تعلل در ایمن‌سازی مراکزی که باید در زمان بحران خدمات‌رسانی کنند، به هیچ وجه جایز نیست.

سکوت وزارت بهداشت و نبود اقدام عملی

در میان انبوه این هشدارها، وزارت بهداشت در چند سال اخیر واکنش چندانی نشان نداده است. مهندس امیر ساکی، مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که ۷۰ درصد بیمارستان‌ها و ساختمان‌های درمانی کشور فرسوده هستند و ۹۰ درصد این ساختمان‌ها امکان مقاوم‌سازی ندارند.

بودجه‌های اعلام‌شده و عدم شفافیت در هزینه‌کرد

  • مهندس ساکی اعلام کرده بود که تأمین اعتبار برای ۵۰ هزار تخت فرسوده بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.
  • در سال ۱۴۰۲، بهروز رحیمی، معاون وقت توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، اعلام کرد که برای ساخت ۱۵ هزار تخت بیمارستانی، ۷۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

با این حال، وزارت بهداشت هنوز اعلام نکرده است که این ساخت‌وسازها تا چه اندازه از میزان فرسودگی بیمارستان‌های کشور کاسته است و برنامه این وزارتخانه برای بیمارستان‌های فرسوده چیست.

اظهارات متناقض درباره بودجه ایمن‌سازی

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفته است که برای ایمن‌سازی بیمارستان‌های فرسوده به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. او افزوده است که متأسفانه اعتبار خاصی برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها در نظر گرفته نشده و از منابع جاری وزارت بهداشت نمی‌داند چه میزان می‌توان این حجم از کار را انجام داد.


جمع‌بندی:

با وجود هشدارهای متعدد درباره فرسودگی بیمارستان‌ها و نیاز فوری به ایمن‌سازی، به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت اقدامات کافی و موثری در این زمینه انجام نداده است. نبود شفافیت در هزینه‌کرد بودجه‌های کلان و عدم پاسخگویی مسئولان، نگرانی‌های جدی را در مورد سلامت و ایمنی بیماران و کادر درمانی ایجاد کرده است.

img
نویسنده

ادمین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه‌های مورد نیاز مشخص شده‌اند.