پزشک سایت

پزشک سایت

دوشنبه, شهریور ۲۶, ۱۴۰۳

پزشک سایت - راهنمای شما در مسیر سلامت و بهبود، با اطلاعات جامع پزشکی و مقاله های تخصصی

  • آندومتریت
  • کیست بارتولن
  • برونشیت
  • سیاه‌سرفه

در تماس باشید

پزشکی

عوارض مصرف زیاد پروتئین

عوارض مصرف زیاد پروتئین

رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا مانند رژیم‌های پالئو و اتکینز این روزها به شدت محبوب شده‌اند. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این نوع رژیم‌ها ممکن است آن‌چنان که به نظر می‌رسند، سالم نباشند. رژیم‌های پر پروتئین که معمولاً به مصرف گوشت، لبنیات و دیگر محصولات حیوانی تکیه دارند، می‌توانند با مشکلات جدی پزشکی همراه باشند. اگر شما هم در حال پیروی از این نوع رژیم‌ها هستید، بهتر است که بعد از خواندن نظرات پزشکان در این باره، درباره برنامه غذایی خود دوباره فکر کنید.

تحقیقات جدید در مورد مصرف زیاد پروتئین

یکی از تحقیقات اخیر که در مجله Cell Metabolism منتشر شده و بر روی ۶۳۸۱ نفر با محدوده سنی ۵۰ سال به بالا انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف زیاد پروتئین، به ویژه پروتئین‌های حیوانی، می‌تواند به اندازه مصرف سیگار مضر باشد! در این تحقیق، شرکت‌کنندگان بین ۵۰ تا ۶۵ سال که در میانسالی خود مقادیر زیادی پروتئین حیوانی مصرف می‌کردند، چهار برابر بیشتر از دیگران به دلیل سرطان جان باخته‌اند.

موضوع نگران‌کننده‌تر این است که تعریف “پروتئین زیاد” در این تحقیق، بسیار کمتر از مقادیری است که در رژیم‌های مد روز پیشنهاد می‌شود. برای مثال، شرکت‌کنندگانی که تنها ۲۰ درصد از کالری روزانه خود را از پروتئین دریافت می‌کردند، در این دسته‌بندی قرار گرفته‌اند. اما رژیم پالئو حدود ۳۸ درصد از کالری روزانه خود را از پروتئین تأمین می‌کند، یعنی تقریباً دو برابر!

چرا پروتئین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که رژیم‌های پر پروتئین باعث افزایش سطح هورمون رشد IGF-1 می‌شود. در مطالعات انسانی نیز مشخص شده است که افرادی که سطح بالاتری از IGF-1 دارند، با احتمال بیشتری ممکن است به سرطان مبتلا شده و به دلیل آن جان خود را از دست دهند.

والتر لونگو، یکی از محققان و استاد زیست‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: “وقتی پروتئین زیادی مصرف می‌کنید، این فاکتورهای رشد افزایش می‌یابند و ما نشان داده‌ایم که آنها می‌توانند به سلول‌های معمولی کمک کنند تا مانند سلول‌های سرطانی رشد و گسترش پیدا کنند.”

شاید این نتایج نگران‌کننده به نظر بیایند، اما این اولین تحقیق از این دست نیست. در یک آزمایش پزشکی دیگر، محققان گروهی را که نه سیگار می‌کشیدند و نه الکل می‌نوشیدند و حدود نیمی از آن‌ها نیز گیاه‌خوار بودند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که گیاه‌خواران به احتمال بسیار کمتری به سرطان مبتلا می‌شوند.

تحقیقات بیشتر در مورد خطرات پروتئین‌های حیوانی

تحقیق وسیع دیگری که در آلمان و انگلیس انجام شده است، نتایج مشابهی را نشان داده است: گیاه‌خواران حدود ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. انستیتوی تحقیقاتی سرطان آمریکا در سال ۲۰۰۷ تأیید کرد که رژیم‌های غذایی با پایه حیوانی می‌توانند خطر ابتلا به چندین نوع سرطان را افزایش دهند.

به اعتقاد کمیته پزشکان برای مسئولیت پزشکی، در کشورهایی که چربی حیوانی بیشتری مصرف می‌کنند، مانند چربی گوشت، کره و پنیر، سرطان سینه شیوع بیشتری دارد.

منابع پروتئینی غیر گوشتی

در پروتئین‌های گیاهی، خطر افزایش ابتلا به سرطان مشاهده نشده است. بنابراین، بهتر است به سمت لوبیا، توفو، مغزها و آجیل‌ها بروید تا از مواد مغذی آنها بهره‌مند شوید. بقیه رژیم غذایی خود را نیز بر اساس غلات کامل و غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، نان و پاستا قرار دهید و چربی مورد نیاز بدنتان را از روغن زیتون، آووکادو و دیگر منابع سالم تأمین کنید.

ممکن است این تغییر در ابتدا برایتان چالش‌برانگیز باشد، اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد و یاد می‌گیرید که عاشق غذاهای سالم شوید و مطمئن باشید که زندگی طولانی‌تری نیز خواهید داشت.

img
نویسنده

ادمین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه‌های مورد نیاز مشخص شده‌اند.