پزشک سایت

پزشک سایت

دوشنبه, شهریور ۲۶, ۱۴۰۳

پزشک سایت - راهنمای شما در مسیر سلامت و بهبود، با اطلاعات جامع پزشکی و مقاله های تخصصی

  • آندومتریت
  • کیست بارتولن
  • برونشیت
  • سیاه‌سرفه

در تماس باشید

تغذیه سالم

ریشه و ساقه کدام گیاهان سمی و مضر هستند؟

ریشه و ساقه کدام گیاهان سمی و مضر هستند؟

مقدمه:
بسیاری از افراد برای کاهش ضایعات غذا، تمام قسمت‌های یک گیاه، از ریشه تا ساقه را مصرف می‌کنند. اما باید توجه داشت که برخی از قسمت‌های گیاهان سمی هستند و می‌توانند برای سلامت انسان خطرناک باشند. در این مقاله به بررسی ۷ گیاه سمی می‌پردازیم که مصرف ریشه و ساقه آنها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

۱. ساقه و جوانه سیب زمینی (Potato Stems and Sprouts)

سیب زمینی متعلق به خانواده بادنجانیان (Nightshade) است که همه آنها حاوی ترکیبات سمی به نام سولانین (Solanine) هستند. سولانین عمدتاً در ساقه و جوانه‌های سیب زمینی یافت می‌شود و می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. برای جلوگیری از مسمومیت با سولانین، حتماً این قسمت‌ها را قبل از پخت جدا کنید و از مصرف سیب زمینی‌های سبز خودداری کنید.

۲. برگ‌های گوجه فرنگی (Tomato Leaves)

گوجه فرنگی نیز عضوی از خانواده بادنجانیان است. برگ‌های گوجه فرنگی حاوی سولانین و توماتین (Tomatine) هستند که در صورت مصرف زیاد می‌توانند باعث شکم درد و مشکلات گوارشی شوند. بهتر است تنها از میوه گوجه فرنگی استفاده کنید و از مصرف برگ‌های آن اجتناب کنید.

۳. دانه‌های سیب (Apple Seeds)

دانه‌های سیب حاوی آمیگدالین (Amygdalin) هستند که در صورت هضم به سیانور (Cyanide) سمی تبدیل می‌شود. اگرچه مقدار کمی از این دانه‌ها مشکل‌ساز نیست، اما جویدن و مصرف مقدار زیادی از آنها می‌تواند خطرناک باشد. بهتر است دانه‌های سیب را دور بیندازید تا از خطر مسمومیت با سیانور جلوگیری شود.

۴. میوه مارچوبه (Asparagus Berries)

گیاه ماده مارچوبه نوعی میوه قرمز توتی شکل تولید می‌کند که نباید آن را مصرف کنید. این میوه‌ها حاوی ساپوژنین (Saponin) هستند که در صورت مصرف می‌تواند باعث استفراغ و اسهال شود. برای جلوگیری از این مشکلات، تنها از ساقه مارچوبه استفاده کنید.

۵. برگ‌های ریواس (Rhubarb Leaves)

برگ‌های ریواس حاوی اگزالیک اسید (Oxalic Acid) و گلیکوزیدهای آنتراکینون (Anthraquinone Glycosides) هستند که می‌توانند به هنگام مصرف برای انسان سمی باشند. علائم مسمومیت با این گیاه شامل استفراغ، درد شکمی و حتی تشنج است. از مصرف برگ‌های آن خودداری کنید و فقط از ساقه‌های ریواس استفاده کنید.

۶. برگ و گل بادمجان (Eggplant Leaves and Flowers)

بادمجان نیز از خانواده بادنجانیان است. برگ‌ها و گل‌های بادمجان حاوی مقادیر بالایی سولانین هستند که می‌تواند باعث مسمومیت شود. برای جلوگیری از مشکلات سلامتی، تنها از میوه بادمجان استفاده کنید.

۷. درخت آقطی (Elderberry Tree)

تقریباً تمام قسمت‌های درخت آقطی از جمله ریشه، برگ، شاخه‌ها و پوست آن برای انسان‌ها و حیوانات سمی هستند. این قسمت‌ها حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند اسید هیدروسیانیک (Hydrocyanic Acid) تولید کرده و سیانور آزاد کنند. همچنین، مصرف توت‌های نپخته این درخت نیز ممکن است منجر به تهوع و استفراغ شود. از مصرف این درخت خودداری کنید.

نکات پایانی:

برای جلوگیری از مسمومیت گیاهی، بهتر است قبل از مصرف هر قسمت از گیاهان، به خصوص قسمت‌هایی که غیر معمول هستند، از ایمنی آن‌ها مطمئن شوید. رعایت احتیاط در مصرف و استفاده از دستورهای پخت صحیح می‌تواند به شما کمک کند از مخاطرات گیاهان سمی در امان بمانید.

img
نویسنده

ادمین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه‌های مورد نیاز مشخص شده‌اند.