پزشک سایت

پزشک سایت

دوشنبه, شهریور ۲۶, ۱۴۰۳

پزشک سایت - راهنمای شما در مسیر سلامت و بهبود، با اطلاعات جامع پزشکی و مقاله های تخصصی

  • آندومتریت
  • کیست بارتولن
  • برونشیت
  • سیاه‌سرفه

در تماس باشید

پزشکی

بررسی دلایل اصلاح سیاست‌های ارزی دارو و میزان یارانه‌های پرداخت شده

بررسی دلایل اصلاح سیاست‌های ارزی دارو و میزان یارانه‌های پرداخت شده

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، دلایل اجرای طرح اصلاح سیاست‌های ارزی دارو را تشریح کرد و توضیح داد که تغییر سیاست ارزی با هدف بهبود تامین دارو و کاهش مشکلات مرتبط با اختلاف نرخ ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته است.

دلایل اصلاح سیاست‌های ارزی دارو

محمدی اعلام کرد که “ارز ۴۲۰۰ تومانی و تفاوت آن با ارز آزاد باعث شده بود که بخشی از داروها از زنجیره تامین خارج شود.” برای رفع این مشکل، سیاست‌های ارزی اصلاح شد تا به جای اختصاص ارز به ابتدای زنجیره تامین، یارانه دارو به انتهای زنجیره اختصاص یابد. وی افزود: “بانک مرکزی مابه‌التفاوت را به صورت یارانه پرداخت می‌کند تا هزینه‌های پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.”

وضعیت ارزی در حوزه تجهیزات پزشکی

وی توضیح داد که در حوزه تجهیزات پزشکی، هنوز برای بیش از ۶۵ درصد ملزومات مصرفی ارز ۴۲۰۰ تومانی (حدود ۶۰۰ میلیون دلار) پرداخت می‌شود و بخشی از سهمیه ارزی حوزه سلامت (۴ میلیارد دلار) به ارز ۲۸,۹۰۰ تومانی تغییر یافته است. محمدی افزود که “برخی از اقلام مانند پروتز و اروتزها، لنزهای طبی کاشتنی چشمی و استنت‌های قلبی هنوز مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند.”

چالش‌های نقدینگی در حوزه دارو

رئیس سازمان غذا و دارو به مشکلات نقدینگی در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: “آنچه که امروز بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها را به مشکل انداخته، عدم تحقق کامل پرداخت مابه‌التفاوت از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها و از آنجا به داروخانه‌ها و مراکز درمانی بوده است.”

میزان یارانه دارویی پرداخت شده

محمدی بیان کرد که برای طرح “دارویار” حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده است، اما تا به حال تنها ۲۳ هزار میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص یافته است. از این میزان، حدود ۱۳,۴۰۰ میلیارد تومان به داروخانه‌های سرپایی و بستری پرداخت شده است.

اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه شیر خشک

در خصوص سیاست‌های ارزی در حوزه شیر خشک، محمدی توضیح داد: “این برنامه نیز برای شیر خشک اجرا شد. قرار بود نرخ شیر خشک بر اساس نرخ آزاد تعیین شود و مابه‌التفاوت به مصرف‌کنندگان داده شود؛ یعنی یارانه‌ای به افرادی که نوزاد زیر دو سال دارند داده شود تا خودشان شیر خشک را تهیه کنند. اما این روش مورد موافقت قرار نگرفت و یارانه از طریق بیمه سلامت به داروخانه‌ها پرداخت می‌شود.”

img
نویسنده

ادمین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه‌های مورد نیاز مشخص شده‌اند.